Близько 40 музейників з дев'яти областей України два дні вивчали та освоювали на практиці, як забезпечити безпеку музейних колекцій та культурної спадщини у надзвичайних ситуаціях.
Семінар-тренінг на цю тему проходив в обласному краєзнавчому музеї в рамках програми столичного Музею Івана Гончара «Актуальний музей: стратегія динамічного розвитку» (програму реалізують завдяки проекту «Динамічний музей», що працює у нашій країні майже два роки за підтримки Фонду Ріната Ахметова «Розвиток України»).
Наприклад, музейники вчилися, як за 12 днів переобладнати сховище згідно зі світовими стандартами, щоб можна було відшукати будь-який експонат за 3 хвилини. А для практичного заняття в одному з залів відтворили атмосферу музею, що постраждав від вибуху чи землетрусу, і навчали учасників тренінгу, як діяти у такій ситуації, що рятувати в першу чергу – речі лежали упереміш з уламками та землею. Експонатами були у тому числі і малюнки, що передали діти з Одеси.
– Діти знали, що для користі справи їхні роботи буде намочено, частково спалено, – розповідає "Индустриалке" один з організаторів, заступник генерального директора Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», голова музейної ради при Міністерстві культури України, керівник проекту «Актуальний музей: стратегія динамічного розвитку» Ігор Пошивайло. – До слова, загроза музейним колекціям і культурній спадщині може виникнути не тільки через збройні конфлікти, масові протести, стихійні лиха, а й через незадовільний матеріальний стан музею, людський фактор. Байдужість – одна з найбільших загроз, яку можна прирівняти до стихійного лиха і збройного конфлікту.
Тренінги проводили фахівці, що пройшли курси Міжнародного центру вивчення, охорони та реставрації культурних цінностей ICCROM. Він базується в Римі, і Україна збирається вступити до ICCROM. Результатами семінару-тренінгу я задоволений.
– Важко було виграти грант Фонду Ріната Ахметова «Розвиток України»?
– Так, конкуренція була високою. Сподівалися на перше місце, але все-таки посіли друге та третє. Отримали підтримку у двох напрямках – створення комплексно-навчальної програми для розвитку музейного персоналу та експериментальні виставки. Щодо виставок, то планували навесні робити проект з сімферопольськими музеями, але його, із зрозумілих причин, не було реалізовано. Наприкінці листопада зробимо виставку, присвячену річниці Майдану, – розповімо про мистецтво, творчість і креатив, які були досить активною зброєю та засобом прагнення до свободи.
В рамках комплексно-навчальної програми у нас заплановано протягом року 20 заходів – лекцій, тренінгів, семінарів на різні теми, і цей – один з останніх. Причому тему «Безпека музейних колекцій та культурної спадщини в надзвичайних ситуаціях» спочатку не було заплановано. Вивчали комунікації, маркетинг, менеджмент, експозиційний дизайн. Але ситуація у країні внесла корективи – багато музеїв опинилися якщо не в зоні конфлікту, то в зоні ризику.
Є сумний досвід на Донбасі – постраждали Донецький і Луганський краєзнавчі музеї. Будівля музею у Донецьку по суті не підлягає відновленню, знищено кілька залів, втрачено значну частину колекції (представників Донецької та Луганської областей на семінарі не було. – С. О.).
– Наскільки важлива така грантова підтримка?
– Проект «Динамічний музей» дав можливість багатьом музеям втілювати в життя свої ініціативи. Якби не Фонд «Розвиток України», то наша активність була б набагато нижчою. У музеї зараз складна ситуація – рахунки арештовано за комунальні борги, після підвищення цін на квитки (з 9 до 30 грн) різко знизилася кількість відвідувачів…
І тренінг, який проведено у Запоріжжі, у нинішній ситуації це, можна сказати, розкіш. Якби не грантові гроші, ми б взагалі цим не змогли зараз займатися.
Грантові програми допомагають музеям проявляти активність і не сподіватися на державу. Реальна ситуація є такою, що державне фінансування скорочуватиметься.
Компетентно
Василь РОЖКО,
начальник управління музейної справи
і нормативно-методичного забезпечення
переміщення культурних цінностей
Міністерства культури України:
– В Україні тренінг такого масштабу, на таку тематику, пройшов, мабуть, вперше. Тема дуже болюча для музеїв України та усього світу. І забезпечувати безпеку колекцій і культурної спадщини важливо не тоді, коли щось трапляється, – треба бути готовим до надзвичайних ситуацій, чому тут і вчилися.
Джерело: https://iz.com.ua/zaporoje/56860-sotrudniki-muzeev-iz-raznyh-regionov-strany-uchilis-v-zaporozhe-spasat-cennye-eksponaty-pri-chrezvychaynyh-situaciyah.html